COMMUNITY SATISFACTION INDEX WITH HEALTH SERVICES AT UPTD PUSKESMAS BETUNG EAST OKU DISTRICT 2023

Main Article Content

Vera Sustri Yuliana
Lilis Suryani

Abstract

Permenkes RI No. 30 of 2022, Patient satisfaction is the result of patient assessment of the performance of services provided. UPTD Puskesmas Betung carried out services but found a pile of registration queues, pharmacy waiting rooms, poly waiting rooms, handling complaints of criticism suggestions that have not functioned, surveys or SMIs have not been carried out on health services that have been provided. Thepurpose of this research is to determine the value of SMIs in Puskesmas Betung in 2023.The research method uses a descriptive qualitative approach with the calculation of the Community Satisfaction Index (IKM) in PERMENPAN RB Number 14 of 2017 with a sample of 140 people. Bbased on the calculation of the community satisfaction index of the 9 highest IKM value indicators is the Product Specification Type Service element with an IKM value of 3.32 with an IKM conversion value of 83.00.while the lowest IKM Value is the element of Complaint Handling, Input Suggestions, and Facilities and Infrastructure elements with the same IKM value of 2.97 with an IKM conversion value of 74.25. then the Community Satisfaction Index referring to the Decree of the Minister of State Apparatus Empowerment Number 14 of 2017 obtained an Index number of 79.50 which is in the interval 62.51 – 81.25, so that the quality of health services is at the level of "B (Good)". This shows that the overall service performance of UPTD Puskesmas Betung is included in the good category with a level of community satisfaction of "Good" as well.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

Damayanti, Luh Dea, Kadek Rai Suwena, and Iyus Akhmad Haris. (2019) "Analisis kepuasan masyarakat terhadap pelayanan public berdasarkan indeks kepuasan masyarakat (IKM) Kantor Kecamatan Sawan Kabupaten Buleleng.“ JurnalPendidikan Ekonomi Undiksha “11.1 : 21-32.
Darham, Dian. (2021) . Analisis Indeks Kepuasan Masyarakat Dari Puskes
mas Lubuk landau Kabupaten Bungo. Jurnal Manajemen Sains Volume 1,No.1 Januari,2021.
Keputusan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara Dan Reformasi Birokrasi Republik Indonesia Nomor. 14 Tahun 2017 Tentang Pedoman Penyusunan Survey Kepuasan Masyarakat Unit Penyelenggara Pelayanan Publik.
Kotler, Philip. (2007). Manajemen Pemasaran. Edisi Kedua Belas. Jakarta.
Lupiyoadi, R., & Hamdani, A. (2006).Manajemen pemasaran jasa. Language, 18
(298p), 26cm.
Lupiyoadi, Rambat & A. Hamdani. (2006). Manajemen Pemasaran Jasa. Jakarta: Salemba.
Mumu, L. J. (2015). Analisis faktor-faktor yang berhubungan dengan kepuasan pasien di Poliklinik Penyakit Dalam RSUP Prof. Dr. RD Kandou Manado. JIKMU, 5(4).
Nesimnasi,V.(2019). Indeks Kepuasan masyarakat terhadap kualitas pelayanan public di puskesmas Oepoi kota Kupang”.Jurnal of community health Volume 01 Nomor 04, Desember 2019.
Notoatmodjo, S, (2012a), Promosi Kesehatan dan Perilaku Kesehatan, Jakarta: Rineka Cipta.
Notoatmodjo, S, (2012b), Metodologi Penelitian Kesehatan, Jakarta: Rineka Cipta.
Notoatmodjo. (2018). Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.
Ombudsman Republik Indonesia. https://ombudsman.go.id/ Laporan Tahunan 2023. Jakarta: Sekretariat Jenderal Ombudsman RI. 2023.
Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor. 30 Tahun 2022 Tentang Indikator Nasional Mutu Pelayanan Kesehatan Tempat Praktik Mandiri Dokter Dan Dokter Gigi, Klinik, Puskesmas, Rumah Sakit, Laboratorium Kesehatan Dan Unit Transfusi Darah.
Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor. 4 Tahun 2019 Tentang Standar Tekhnis Pemenuhan Mutu Pelayanan Dasar Pada Standar Pelayanan Minimal Bidang Kesehatan.
Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor. 43 Tahun 2019 Tentang Pusat Kesehatan Masyarakat.
Profil UPTD Puskesmas Betung Kecamatan Semendawai Barat Kabupaten OKU Timur Tahun 2023.
Rumita, Sari, Guspianto. (2021). Indeks Kepuasan Masyarakat Pada Pelayanan Puskesmas Kota Jambi. Jurnal Kesmas Jambi Vol. 5 No. 1 Maret 2021.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Supranto, J. (2011). Pengukuran Tingkat Kepuasan Pelanggan Untuk Menaikkan. Pangsa Pasar, Cetakan keempat, Penerbit PT Rineka Cipta.
Wachruroji, M. R., Irawani, B., & Paselle, E. (2019). Kualitas Pelayanan Kesehatan Bagi Pasien Pengguna Badan Penyelenggara Jaminan Sosial (BPJS) di Puskesmas Gunung Sari Ilir Kecamatan Balikpapan Tengah. EJournal Administrasi Negara, 7.
Warnadi. (2019). Analisis IKM Pada Kantor Camat Rengat Kab. Indragiri Hulu
Jurnal Bisnis Kompetitif Volume 1 No. 2 2019.
Widjaya, S. (2019). Analisis Kepuasan Masyarakat Terhadap Pelayanan Publik Berdasarkan Indeks Kepuasan Masyarakat Di Kantor kecamatan Belitang Kabupaten OKU Timur. Jurnal Administrasi Dan Studi kebijakan Volume 1 Nomor 2 Edisi Maret 2019.